تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای

تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای

تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای از بروزترین سیستم های آبیاری تحت فشار می باشد. سیستم آبیاری قطره ای روشی هست که درآن آب با فشار پایین از طریق روزنه یا توسط  قطره ‌چکان از شبکه خارج می شود وبه شکل قطره هایی در پای گل و گیاهان می ریزد. به این نوع آبیاری، آبیاری موضعی هم گفته می شود. این نوع سیستم آبیاری باعث صرفه جویی در مصرف آب و هم چنین باعث باردهی بیشتر محصول و راحت تر شدن آبیاری می گردد.

اگر شما نیزبه دنبال تجهیزات با کیفیت برای سیستم آبیاری هستید، می توانید به گروه تولیدی صنعت متین که تولید کننده و صادر کننده تجهیزات آبیاری اصفهان و سوپاپ صنعتی و شیر پروانه ای و … هستند سربزنید. برای آشنایی بیشتر با این نوع سیستم آبیاری و مزایای آن تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

مزیت های سیستم آبیاری قطره ای:

– در حین آبیاری می توانید از کود و سموم شیمیایی برای گیاهان استفاده کنید

– امکان تبخیر شدن آب وجود ندارد

– علف هرز بین گیاهان رشد نخواهد کرد

– این آبیاری را می‌توان برای طیف های وسیعی از درختان و گیاهان و باغ ها و هم چنین آبیاری سبزیجات، آبیاری گلدان ها، گلخانه ها و باغچه های کوچک به کاربرد.

در ادامه مقاله شما را با تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای آشنا خواهم کرد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم آبیاری قطره ای:

تجهیزات تشکیل دهنده ی سیستم آبیاری قطره ای برای یک باغچه کوچک با یک باغ چند هکتاری متفاوت است اما به صورت کلی و اصلی تجهیزات این سیستم شامل مواردی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهم کرد.

ایستگاه پمپاژ یا پمپ:

پمپ از اجزای اصلی تشکیل دهنده ی سیستم آبیاری قطره ای هست که آب را تامین می‌کند و از طریق آن آب به داخل لوله ها و در نهایت به روزنه یا قطره چکان می رسد.

نوع پمپ انتخابی بسته به مواردی مانند؛ مساحت زمین، قطر لوله ها، تعداد قطره چکان ها و شیب زمین متغیر است. در آبیاری قطره ای خانگی به خاطر مساحت کم باغچه ی حیاط، تراس، آبیاری گلدان ها، پمپ نیازی نمی باشد و از شیر آب شهری هم می توانید استفاده کنید.

در باغچه هایی که مساحت آن ها نسبتا بزرگتر است با تقسیم بندی کردن آن به قسمت های کوچک تر می توانید برای آبیاری از شیر آب شهری استفاده کنید، تا هزینه ای صرف خریداری پمپ نکنید.

در زمین های کشاورزی با مساحت زیاد نیز اگر زمین دارای شیب مناسب باشد یا منبع آب را در ارتفاع گذاشته باشند از نیروی گرانش زمین می توان به عنوان محرکی برای به حرکت در آمدن آب در لوله ها استفاده کرد. و نیازی به خریداری پمپ نمی باشد.

تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای

لوله های فرعی و اصلی در سیستم:

لوله های فرعی و اصلی نیز در سیستم آبیاری قطره ای دارای اهمیت زیادی هستند در یک سیستم آبیاری استاندارد از لوله های پلی اتیلن به عنوان لوله های اصلی استفاده می‌کنند و لوله های فرعی از انواع لوله های پلی اتیلن، و یا نوار تیپ می توانند باشند. روش استفاده از این لوله ها به طرحی که برای زمین کشاورزی کشیده‌اند و بستگی دارد.

سیستم فیلتراسیون:

گرفتگی قطره چکان توسط ذرات شن، خاک ریزه، و املاح از مشکلات سیستم آبیاری قطره ای می باشد که برای رفع این مشکل از سیستم فیلتراسیون استفاده می کنند. فیلتراسیون هر چند وقت یک بار باید باز و شسته شود اما در سیستم های قطره ای خانگی چون آبیاری توسط آب شفاف و تمیز لوله های شهری انجام می شود نیازی به سیستم فیلتراسیون نیست.

سیستم قطره چکان:

یکی از اجزای مهم سیستم آبیاری قطره ای، قطره چکان ها هستند. در انتخاب قطره چکان ها برای سیستم آبیاری باید دقت کنید چرا که اگر قطره چکان ها به درستی عمل نکنند کل سیستم با مشکل روبرو خواهد شد، قطره چکان ها به دو دسته ی خود تنظیم و تنظیم شونده دسته بندی می شوند.

آب خروجی از قطره چکان های خود تنظیم به صورت یکسان هست و در هر ساعت مقدار معینی از آب را به گیاه انتقال می دهند و در لیتراژ های 4،2 و 8 لیتر در ساعت ساخته می شوند. بر اساس نوع گیاه و مقدار خروجی هر قطره چکان تعداد قطره چکان ها را معین می کنند.

تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای

به عنوان نمونه قطره چکان های تنظیم شونده تعداد قطره های خروجی آنها بین صفر تا 60 عدد متغیر هستند. بنابراین یک عدد قطره چکان تنظیم شونده برای آبیاری هر گیاه کافی می باشد. اما در قطره چکان های خود تنظیم باید به نیاز آبی گیاه توجه کرده و بر اساس آن تعداد قطره چکان ها را انتخاب کنید.

معمولا از دو قطره چکان خود تنظیم برای آبیاری گیاه استفاده می کنند که در صورت گرفتگی یکی از قطره چکان ها دیگری بتواند به آبیاری گیاه و رفع نیاز آن بپردازد.

طبق نظر کارشناسان فاصله ی قطره چکان از ساقه ی گیاه یا تنه ی درخت تقریبا 15 سانتی متر باید در نظر گرفته شود. این کار باعث می شود که از بیماری ها و قارچ هایی  برای تنه یا ساقه ی گیاه از طریق رطوبت ایجاد می گردند جلوگیری کند.

شیرآلات و اتصالات سیستم:

نصب سیستم آبیاری قطره ای به یک سری اتصالات نیاز دارد تا باعث جلوگیری از نشت آب شود. این اتصالات را در انواع گوناگونی مانند؛ سه راهی، زانویی یا رابط با سایز های متفاوتی می سازند. هم چنین جهت قطع و وصل کردن جریان آب، این شیرآلات مورد استفاده اند.

تایمر برای آبیاری:

از تایمر برای هوشمند کردن سیستم آبیاری استفاده می کنند.

تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای

در ادامه شما را با سیستم آبیاری قطره ای هوشمند بیشتر آشنا خواهم کرد.

آبیاری قطره ای هوشمند:

هوشمند سازی سیستم آبیاری قطره ای از طریق اضافه کردن تعدادی قطعه به سیستم آبیاری مثل: شیر های برقی تایمر دار و کنترل های شیر های برقی صورت می گیرد. این سیستم قادر است بدون حضور شما در منزل گیاهان شما را آبیاری کند.

این سیستم آبیاری قطره ای هوشمند از راه دور با اینترنت و به وسیله ی گوشی موبایل قابل اجرا است.

در مدل سیستم آبیاری هوشمند هر جای دنیا که باشید حتی در مسافرت های طولانی با استفاده از یک برنامه ی از قبل تعیین شده می توانید به آبیاری باغچه منزل و حتی باغتان بپردازید و دغدغه ی خشک شدن گل ها و گیاهان خود را نداشته باشید.

نتیجه گیری:

همان طور که اشاره کردم سیستم آبیاری قطره ای چه به صورت خانگی و چه در مساحت های بزرگ باعث صرفه جویی در مصرف آب، کاهش هزینه های آبیاری، آبیاری آسان، بالا رفتن کیفیت محصول و … می گردد. البته برای رسیدن به این هدف باید یک سیستم آبیاری قطره ای استاندارد با قطعات با کیفیت تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *