انواع شیر پروانه ای

بررسی مشخصات انواع شیر پروانه ای بر اساس عملکرد و نوع اتصالات آن

مقدمه

شیر پروانه‌ ای با نام دیگر شیر ویفری در بازار شناخته شده است. این نوع شیرها با دهانه ای بزرگ برای نصب بین دو فلنچ طراحی شده است. شیرهای پروانه‌ ای با متریال‌ های مختلف از قبیل استیل پلیمری چدنی برنزی و فولادی در کارگاه‌ ها تولید می‌ گردد. این شیرها برای انتقال سیال‌ هایی همچون آب، نفت، گاز و پتروشیمی و بخار قابل استفاده می‌ باشد. افت فشار سیالات در مسیر این شیرها ناچیز است و این موضوع یکی از ویژگی‌ ها و نقاط مثبت در طراحی این نوع شیر می‌ باشد. مشخصات انواع شیرهای پروانه ای باعث شده تا بتوان از آن ها در فضاهای صنعتی پالایشگاه‌ ها، پتروشیمی و آبیاری زمین‌ های کشاورزی به صورت متداول بتوان استفاده کرد. شیرهای ویفری را با توجه به نوع استفاده، سیال در حال حرکت، مقدار فشار، درجه حرارت و جنس بدنه شیر، جنس دیسک دسته‌ بندی می‌ کنند. در این مقاله ما قصد داریم درباره مشخصات انواع شیر پروانه ای و دلایل استفاده از آن ها توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مشخصات انواع شیر پروانه ای

شیرهای ویفری با عملکردهای مختلف از جمله عملکرد اهرمی دستی، گیربکسی، برقی و پنوماتیک قابل تولید و ارائه به بازار می‌ باشند. به طور کلی می توان گفت انواع شیرهای پروانه ای با عملکردهای دستی (به شیرهای پروانه ای اهرمی و گیربکسی)، عملکرد خودکار (به پنوماتیک، هیدرولیک، برقی) تقسیم بندی می شوند. با اطلاع از مشخصات انواع شیرهای پروانه ای، می توانید بهترین سایز این محصول را متناسب با میزان فشار سیالاتی که نیاز دارید را خریداری کنید. اگر قصد خرید شیر پروانه ای را دارید، باید در قدم اول درباره مشخصات و نحوه عملکرد هر یک از آن ها مطلع شده و سپس اقدام به خرید این نوع محصولات کنید.

  • اهرمی

شیر پروانه‌ ای اهرمی یکی از اجزای مهم در سیستم‌ های آبیاری است که برای کنترل جریان آب استفاده می‌ شود. این نوع شیرها اغلب در سیستم‌ های آبیاری بزرگتر مانند گلخانه‌ ها، مزارع و سیستم‌ های آبیاری صنعتی استفاده می‌ شوند. بدنه اصلی این شیر معمولا از فولاد یا آلومینیوم با کیفیت ساخته می‌ شود. برخی از شیرهای ویفری اهرمی قابلیت تنظیم جریان آب را دارند، که این امکان را به کاربر می‌ دهند تا مقدار جریان آب را به دقت تنظیم کنند.

شیر پروانه ای اهرمی

  • گیربکسی

شیر پروانه‌ ای گیربکسی دارای یک ساختار پیچشی یا گیربکسی است که برای کنترل پروانه به کار می‌ رود. این گیربکس معمولا با دنده‌ ها یا کمان‌ هایی کنترل می‌ شوند تا زاویه باز و بسته شدن پروانه تغییر کند. شیر پروانه‌ ای گیربکسی در اندازه‌ های مختلفی موجود است، که به میزان جریان آب مورد نیاز بستگی دارد.

شیر پروانه ای گیربکسی

  • پنوماتیک

مکانیزم ساده شیرهای ویفری پنوماتیک باعث شده است تا از این محصول برای مواد مایع بتوان استفاده کرد.

  • هیدرولیک

در مواردی که فشارهای وارد شده بر شیرهای پروانه ای توسط سیالات بسیار زیاد باشد، به شما عزیزان توصیه می کنیم مدل هیدرولیکی این محصول را خریداری و استفاده کنید. این نوع شیر ویفری قدرت گشتاور بسیار بالایی دارد.

  • برقی

با استفاده از قدرت الکتریکی، پروانه آن ها باز و بسته می‌ شود و جریان آب را به دقت کنترل می‌ کند. با کمک تابلو کنترل ها می توان به راحتی از راه دور عملکرد شیرهای پروانه ای برقی را کنترل کرد. سرو موتوری که در طراحی این محصول به کار رفته است باید به گونه ای باشد که توانایی تنظیم گیت های پروانه ای را داشته باشد. با وجود هزینه ی بالایی که شیرهای پروانه ای برقی در مقایسه با سایر مدل های دیگر موجود در بازار دارند، اما به دلیل دقت بالای آن ها در هنگام کار، فروش این نوع محصولات بسیار زیاد می باشد.

شیر پروانه ای برقی

نحوه عملکرد شیرهای پروانه ای

انواع شیرهای پروانه‌ ای با طراحی ساده تولید می‌ شوند و با عرض بدنه باریک و تقریبا سبک، قابل استفاده در لوله کشی‌ های زمین‌ های کشاورزی می باشند. شیرهای ویفری چون به صورت چرخشی حرکت می‌ کنند، اگر ریگ یا مانعی در مسیر بسته شدن شیر قرار گیرد، مانع را پس می‌ زند. در صورتی که این نوع شیر را کاملا آب‌ بندی کنید، می توانید از نشتی آب جلوگیری کنید. همچنین از این شیرآلات برای کنترل دبی خروجی آب با نیمه باز گذاشتن شیر و کنترل میزان باز و بسته بودن شیر می‌ توان استفاده کرد. این شیرآلات دارای دسته چدنی برای باز و بسته شدن است که ابتدا باید ضامن قفل را باز و سپس در جهت خلاف عقربه‌ های ساعت چرخانده شود تا شیر باز شود و سیال درمسیر جریان پیدا کند. همچنین برای بستن نیز بالعکس عملکرد و باعث بسته شدن شیر و قطع جریان سیال می شود.

سخن پایانی

گروه تولیدی صنعت متین شیرهای پروانه‌ ای با جنس چدن نشکن یا همان چدن داکتیل و عملکرد و سایر موارد جهت پوشش دهی و همچنین سایر محصولات دیگر از جمله لوله نخ دار، بست هندلی و سایر تجهیزات آبیاری قطره ای را در اختیار مشتریان خود می‌ گذارد.

با توجه به این که انواع شیرهای پروانه ای دارای محلی برای نصب با پیچ و مهره می‌ باشد، در نتیجه از نصب راحت‌ تری نسبت به شیرهای فلکه برخوردار هستند. سایز پیچ و مهره مورد نیاز برای نصب این عبارتند پیچ و مهره سیاه و سفید در سایز 14 و 16 به طول 100 میلی‌ متر و 120 میلی‌ متر (متناسب به این که سایزهای کوچک یا بزرگ شیرها را برای اجرا استفاده نموده، سایز پیچ و مهره‌ها نیز تغییر خواهد کرد). گروه تولیدی صنعت متین شیرهای ویفری از سایز 90 میلی‌ متر تا 200 میلی متر را در دسته کاری خود قرار داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *