لوله پلی اتیلن آبیاری

چگونگی انتخاب و خرید لوله آبیاری پلی اتیلن

مقدمه

امروزه یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین صنایعی که بسیار مورد توجه جامعه بشریت قرار گرفته است، صنعت ساختمان سازی می‌باشد. از مهمترین بخش‌هایی که در ساختمان باید مورد اهمیت قرار گیرد، اجرای سیستم‌های لوله کشی در بخش فاضلاب آن است. زیرا با لوله کشی اصولی به خصوص استفاده از لوله‌های پلی اتیلن به همراه اتصالاتی مانند سه راه فلنجدار، عمر ساختمان بیشتر می‌شود. یکی از کاربردی‌ترین انواع لوله، لوله‌های پلی اتیلن می‌باشد. این لوله‌ها به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در خوردگی و گرما دارند در بخش های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. در این پست قرار است در مورد لوله پلی اتیلن آبیاری و نکات مهم در خرید آن به شما مطالب مفیدی را ارائه دهیم.

تعریف لوله پلی اتیلن

 به لوله‌هایی که به رنگ سیاه و از طریق گاز اتیلن ساخته می‌شوند، لوله‌های پلی اتیلن می‌گویند. این لوله‌ها دارای خطوط آبی، زرد و قهوه‌ای می‌باشند، که هر کدام کارایی خاصی دارند. به عنوان نمونه خط‌های آبی برای آبرسانی به همراه سرشلنگی فلزی، خطوط زرد در امر گازرسانی و لوله با خطوط قهوه‌ای، برای فاضلاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع لوله‌های پلی اتیلن از پلیمرهای مصنوعی ساخته و تولید شده‌اند. به همین دلیل دارای مزیت‌های فراوانی می‌باشند. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، یکی از کاربردهای مفید و مهم لوله‌های پلی اتیلن، در آبیاری به صورت قطره‌ای یا کلی باغات و زمین‌های کشاورزی است.

لوله پلی اتیلن

مزایای لوله‌های پلی اتیلن دارای سه راهی فلنجدار در آبیاری

قطعاً لوله‌ها با خطوط متفاوت، هر کدام کارایی ویژه‌ای خواهند داشت. اما لوله‌های خطوط آبی که در امر آبرسانی مورد اهمیت قرار می‌گیرند، در سیستم آبیاری دارای یک سری مزایا می‌باشند که در ادامه به طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

لوله‌های پلی اتیلن با آبیاری بهینه و اصولی موجب تولید محصولات بیشتر و همچنین رشد نرمال گیاهان می‌شوند.

  • آب مورد نیاز با وجود لوله‌های پلی اتیلن و سر شلنگی‌های فلزی آن، همیشه موجود و قابل استفاده می‌باشد. پس نگرانی جهت فصول کمبود آب نیست.
  • محصولات توسط این لوله‌ها با کیفیت بالایی تولید می‌شوند. زیرا به اندازه کافی آب از لوله‌های پلی اتیلن می‌گذرد و در اختیار گیاهان قرار می‌گیرد.
  • لوله‌های پلی اتیلن از ایجاد شوری زیاد در خاک جلوگیری به عمل می‌آورند.
  • این لوله‌ها قابلیت استفاده از کودهای حلال در آب را دارند، که توسط لوله‌های پلی اتیلن به ریشه گیاه می‌رسند.
  • استفاده بهینه از کودهای شیمیایی از دیگر مزایای آن ها است. زیرا به راحتی در آب حل شده و از بین می‌روند.
  • لوله‌های پلی اتیلن در برابر فرسایش خاک بسیار مقاوم می‌باشند. همچنین سرشیلنگی‌های فلزی هم که برای آبرسانی بهتر استفاده می‌شوند، از فلز ضد زنگ هستند که برای مدت‌ها کارایی خود را از دست نمی‌دهند.
  • این لوله‌ها در برابر خورده شدن حیوانات بسیار مقاوم بوده و به راحتی آسیب نمی‌بینند.

سه راهی فلنجدار

لوله پلی اتیلن و سه راه‌های فلنجدار

در ابتدای خرید، حتماً به نوع کاربری و هدفی که قرار است از این لوله‌ها مورد استفاده قرار دهید، را مشخص کنید. سپس اقدام به خرید آن نمایید. به عنوان نمونه در امر کشاورزی از لوله‌های ۱۶ تا ۱۶۰ پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد، که هرکدام وظیفه خاصی را به عهده دارند. لوله‌های سایز ۱۶ از پر کاربردترین لوله‌های پلی اتیلن در آبیاری کشاورزی است. اما لوله‌های ۲ اینچی برای آبیاری بارانی کاربرد دارند. لوله‌های ۱۲۵ و ۱۶۰ در امر کشاورزی لوله‌هایی هستند، که قابلیت اتصال به کفشک و سر شلنگ‌های فلزی را خواهند داشت. پس با بررسی این موارد به خرید لوله‌های آبیاری بپردازید.

راهنمای خرید لوله های پلی اتیلن آبیاری

 اولین نکته‌ای که در خرید لوله‌های پلی اتیلن باید حتماً مورد توجه شما قرار گیرد، وجود نشان استاندارد است. باید کلیه اطلاعات لوله، از قبیل نام کارخانه، تاریخ تولید لوله، نوع مواد اولیه و رده‌ی فشار کاری بر روی آن درج گردد. اگر لوله این موارد را نداشت، بهتر است از خرید آن صرف نظر نمایید. از لوله های پلی اتیلن برای آبیاری در کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

لوله های پلی اتیلن آبیاری

 لوله‌های پلی اتیلنی که در ایران ساخته می‌شوند، دارای استاندارد INSO 14427_2 می‌باشند. این نشان استاندارد می‌تواند، یک مرجع اصلی برای شما بوده که هنگام مشاهده آن از  اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

بعد از اینکه از مارک و استاندارد بودن لوله اطمینان پیدا کردید، بهتر است به سراغ معتبر بودن کارخانه تولید آن بروید. با تحقیق در مورد کارخانه آن از سابقه یا خوشنامی کارخانه اطلاعات لازم را کسب کنید. شما حتی بعد از تایید کارخانه‌های تولیدی، اگر قصد خرید انبوهی از لوله ‌ها را دارشتید، می‌توانید از نزدیک کارخانه‌های تولیدی را بازدید نمایید. زیرا اصولاً بازدیدها نقش بسیار مهمی در خرید شما خواهند داشت.

بهتر است لوله و اتصالات مورد نظر مانند سه راهی‌های فلنجدار و سر شلنگ‌های فلزی را از همان محل خرید لوله‌های پلی اتیلن تهیه کنید، تا نسبت به اصل بودن آن مطمئن باشید.

علت تفاوت قیمت در فروش لوله‌های پلی اتیلن

اگر شما با این مشکل مواجه شدید که لوله‌های پلی اتیلن با مشخصات یکسان، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند، در اینجا باید گفت مواد اولیه‌ای که در تولید آنها به کار برده می‌شود، بسیار متفاوت و تاثیرگذار است. لوله‌هایی که با مواد ضایعاتی ساخته شده باشند، قاعدتاً ارزان‌تر می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *