معرفی انواع اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه را بهتر بشناسید

اتصالات گالوانیزه را بهتر بشناسید

لوله کشی ساختمان از ضروریات امر ساخت و ساز به حساب می‌آید، زیرا در صورتی که تنها یکی از لوله یا اتصال دچار مشکل باشد یا از جنس نامرغوبی به کار برده شود، به کلی نتیجه ساخت و ساز را زیر سوال خواهد برد. به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌های تولید قطعات و اتصالات ساختمانی، به فکر تولید اتصالاتی محکم و بدون آسیب افتادند. در نتیجه تولید کننده‌ اتصالات گالوانیزه افزایش پیدا کردند. اتصالات گالوانیزه جزء اتصالات محکم و مرغوبی هستند، که در جریان لوله کشی توانسته‌اند بهترین نتیجه را داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع اتصالات گالوانیزه بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

تعریف اتصالات گالوانیزه

منظور از گالوانیزه کردن یا گالوانیزه بودن لوله‌ها روکشی است، که بر روی قطعات و اتصالات فلزی کشیده می‌گردد، تا از زنگ زدن قطعات فلزی جلوگیری به عمل آورد. گالوانیزه روکش بسیار نازک بر روی فلز ضخیم می‌باشد. این روکش به لوله‌های فلزی کمک می‌کند تا فلز آنها از بین نرود، همچنین در برابر محیط بیرون خورده نشده یا حالت خوردگی به آن دست ندهد. زیرا فلزات بدون پوشش گالوانیزه در برابر هوا اکسید شده و در اصطلاح خورده می‌شوند. گالوانیزه کردن بسیار بهینه و به صرفه می‌باشد. بعد از گالوانیزه کردن لوله‌ها از استحکام و قدرت بسیار بالایی همانند لوله و اتصالات پلی اتیلن برخوردار می‌شوند.

تعریف اتصالات گالوانیزه

کاربرد اتصالات گالوانیزه

اصولاً تولیدکنندگان اتصالات گالوانیزه این لوله و اتصالات را با هدف استفاده در تغییر مسیرهای لوله کشی، تولید کرده‌اند. یکی از رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین صنایع استفاده از این لوله و اتصالات گالوانیزه در صنایع گاز و نفت و انتقالات سیالات بخار می‌باشد. دیگر کاربرد مهم اتصالات در دکل‌های برق فشار قوی می‌باشد.

معرفی انواع اتصالات گالوانیزه

لوله‌های پلی اتیلن یکی از لوله‌هایی هستند، که در مقایسه با اتصالات گالوانیزه نصب سریع و آسانی دارند. اتصالات گالوانیزه انواع متعددی دارند، که هر کدام برای یک کار خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با معرفی آنها می‌پردازیم.

  • سه راهی گالوانیزه

 این نوع سه راهی در سایزهای از قبیل 2/1 ، 1، 2 و 3 تولید می‌گردد، که در انواع گالوانیزه گرم و سرد آبکاری می‌شود. در نوع و مدل تبدیلی دو طرف یک اندازه و مساوی هستند اما یک طرف دیگر دارای اندازه‌ی متفاوت است. در حالیکه در سه راه‌های مساوی همه برابر می‌باشند. داخل همه‌ی سه راهی‌ها دارای دنده می‌باشد، که لوله‌ها به خوبی درون آن قرار می‌گیرند.

سه راهی گالوانیزه

  • زانویی گالوانیزه

اصولاً در لوله‌ها برای تغییر جهت جریان آنها از زانو استفاده می‌کنند. برخلاف زانوهایی که در لوله و اتصالاتی‌های پلی اتیلن به کار برده می‌شوند، این نوع زانوهای گالوانیزه امکان برش به صورت کارگاهی را ندارند. زیرا در هر دو قسمت از زانوهای گالوانیزه مادگی یا دنده خوردگی وجود دارد. به این امر دقت داشته باشید، که زانوهای گالوانیزه از سمت داخل دنده‌ای می‌شوند و اتصالات می‌خورند. اما از بیرون به هیچ عنوان این امکان را ندارند، مگر اینکه از مغذی استفاده شود.

  • چپقی‌های گالوانیزه‌ای

 یکی دیگر از قطعاتی که تولیدکنندگان لوله و اتصالات گالوانیزه با دقت تمام به طراحی آن پرداخته است چپقی‌ها می‌باشند. چپقی‌ها از نظر ظاهری، شبیه به زانوها هستند؛ اما تفاوت اصلی و اساسی چپق‌ها با زانوها در دنده خورندگی آنهاست. زیرا چپقی‌ها دارای دنده‌هایی در بیرون هستند، البته یک سر آن هم دارای دنده داخلی است. وظیفه چپقی تغییر جهت جریان آب می‌باشد.

چپقی‌ها زمانی کاربرد دارند و مزیت خود را به خوبی نشان می‌دهند که یکی از اتصالات نیاز به وصل شدن به صورت داخلی باشد که به دنده خارجی نیاز داشته باشد. در این مواقع دیگر زانوها کاربردی نخواهند داشت.

  • مغزی‌هایی از جنس گالوانیزه

یکی از دیگر اتصالات کاربردی و بسیار مهم در گالوانیزه‌ها مغزی می‌باشد. به عنوان مثال در جایی که لوله و اتصالات پلی اتیلن مورد کاربرد قرار نمی‌گیرند، یا در جایی مانند اتصال دو شیر فلکه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی دیگر از کاربردهای مهم و اساسی مغذی‌ها در تغییر مادگی به نری‌ها می‌باشد.

مغزی‌هایی از جنس گالوانیزه

  • مهره‌های ماسوره‌ای

برای انجام لوله کشی‌های مناسب و اصولی حتماً نیاز به یک مهره ماسوره‌ احساس می‌گردد، زیرا تولیدکننده قطعات گالوانیزه، از این مورد غافل نبودند. هنگامی که اتصالات به راحتی انجام شد و فیکس گردیدند، دیگر به راحتی باز نمی‌شوند. حال برای اینکه این اتصالات موقع تعمیر به راحتی باز شده و تعویض یا تعمیر گردند، مهره ماسوره‌ها اصولاً بین لوله‌ها قرار گرفته و به علت سه تیکه بودن به راحتی قابلیت باز و بسته شدن را دارند. البته در این مورد باید حتماً به آب بندی‌های ماسوره دقت داشته باشید. زیرا اگر از آب بندی خوبی برخوردار نباشند، دیگر اتصالات را هم از بین می‌برند.

نتیجه گیری

این محصولات در سایز و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. برای خرید این لوله و اتصالات بهتر است به صورت حضوری و اینترنتی خریداری نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *